Pracujemy od poniedziałku do czwartku
w godz: 9:00 - 17:30, w piątek w godz: 8:30-17:00

Koszyk: 0,00 PLN
0 przedmiotów
pokaż koszyk

Tannoy Revolution DC4T „Najlepszy Zakup” w Hi-Fi Choice 20-02-2009

W drugim tegorocznym numerze polskiej edycji magazynu Hi-Fi Choice znalazł się test pary kolumn Tannoy Revolution DC4T. Głośniki chwalone były za: niewielkie rozmiary, wykończenie naturalnym fornirem, jak również za to, że grają dźwiękiem niezmiennie otwartym, koherentnym i bardzo wciągającym. Wszystkie te zalety kolumn Tannoy’a nakłoniły Redakcję do przyznania im nagrody „Najlepszy Zakup”.



JAKOŚć D¬WIęKU


Kolumny Revolution DC4 ledwo osiągają podawaną efektywność 87dB. Choć nie jest szczególnie duża wartość, zwłaszcza że o przenoszeniu niskich częstotliwości poniżej 40Hz nawet nie warto wspominać, trzeba na to spojrzeć w kontekście niezwykle przyjaznego dla wzmacniacz obciążenia, które utrzymuje się powyżej 8Ω w prawie całym zakresie. Dodatkową korzyścią łatwego wzmocnienia jest zmniejszenie wpływu i znaczenia kabli głośnikowych, chociaż z rozczarowaniem odkryliśmy znaczną różnicę w impedancji pomiędzy dwiema kolumnami w większości zakresu średnicy. Drobne rezonanse były również widoczne dla 140-180Hz i 280Hz.


Port bas-refleksu jest nastrojony stosunkowo wysoko, bo na 58Hz, ale przynajmniej trochę kompensuje on skromną powierzchnię głośnika. Chociaż pomiary w polu dalekim pomieszczeniu zamkniętym pokazały solidny poziom mający związek z portem, gdy kolumny znajdowały się w wolnej przestrzeni, to z dala od ścian przenoszenie w zakresie 60-120 Hz mocno spada. Jak można było przypuszczać wzmocnienie przez zbliżenie do ściany znacząco podbija tę oktawę, ale po długich eksperymentach najlepszy rezultaty w naszych warunkach uzyskaliśmy, ustawiając kolumny 22 cm od ściany. W dalszym ciągu przenoszenie nie było szczególnie wyrównane, zwłaszcza w rejonie basu, ale ogólny balans utrzymywał się w imponującym zakresie powyżej 300Hz.


Nie ma wiec mowy, by tak małe kolumny zagrały znacznych rozmiarów, rozciągniętym basem z dynamiczną ekspresją, ale jest to nich jedyna wada, bo cała reszta to same zalety.


Najlepsza jest ogólna koherencja i otwartość w szerokim zakresie średnicy, która przynosi znaczną ekspresyjność i realizm ludzkich głosów, zarówno śpiewu, jak i mowy. Jest to najprawdopodobniej najważniejsza cecha w ocenie kolumn. W tym wypadku są one wolne od toporności i duszności, mają znakomita zwinność i są pozbawione „pudełkowatości”.


Następna rzecz to bonus w postaci głośnika współosiowego, który jest odpowiedzialny za znakomite tworzenie sceny oraz wyjątkową zgodność poza główną osią. Dzięki dobry obraz stereo jest zachowany w szerokim polu odsłuchu.


Można by skrytykować Revolution DC4T za pewne niedostatki w zakresie wyrównania i słodyczy dźwięku oraz niewielki brak „powietrza” i przejrzystości, ale są to w zasadzie drobne uwagi wobec kolumn, które wykraczają poza swoje ograniczenia, zawsze dokładnie przekazując materiał muzyczny i całkowicie angażując słuchacza. Głosy bez akompaniamentu są szczególnie pasjonujące, podobnie jak słowo mówione. Chociaż kolumny nie grają dźwiękiem, który mógłby ekscytować miłośników Massive Attack lub Basement Jaxx, nie mówiąc już o Prodigy, to robią to naprawdę dobrze, biorąc pod uwagę nieuchronne ograniczenia narzucone przez ich rozmiar. Ośmielamy się twierdzić, że dobrze zagrałyby ze wsparciem Tannoy Revolution SUB 1001 czy innym podobnym subwooferem.


Samsodzielnie para Revolution DC4T pokaże się z dobrej strony pod warunkiem, że skala odtwarzanego materiału nie będzie zbyt wymagająca. To, że wyglądają bardzo ładnie i zajmują mało miejsca, zawsze przysporzy im zwolenników, chociaż brak cokołu i w rezultacie słaba stabilność stanowi pena niedogodność.


Niemniej jednak znakomita koherencja pasma wokalu daje mocny argument na korzyść jak do tej pory najmniejszej konstrukcji z głośnikiem współosiowym, wyprodukowana przez firmę Tannoy. Świetna jakość tego małego przetwornika w zakresie średnicy i góry skłania do zastanowienia się, ile potrzeba czasu, by Tannoy wprowadził kolumny, które połączą to z solidnym odtwarzaniem basu, które zawsze cechowało spuściznę oryginalnej technologii Dual Concentric.



kino domowe hi-fi