Pracujemy od poniedziałku do czwartku
w godz: 9:00 - 17:30, w piątek w godz: 8:30-17:00

Koszyk: 0,00 PLN
0 przedmiotów
pokaż koszyk

Standardy Audio HD 14-06-2007

Bardzo długo to trwało, ale w końcu się doczekaliśmy i możemy stwierdzić, że w tym roku czeka nas prawdziwa rewolucja w sferze albo atmosferze dźwięku przestrzennego. Makabrycznie skompresowany dźwięk w DD, oraz w młodszym i nieco mniej skompresowanym DTS, odchodzi w niepamięć. Czy ktoś z Was przysłuchiwał się – z uwagą – dźwiękom jakie wydają z siebie kolumny surround podczas odtwarzania ścieżki Dolby Digital 5.1. Nie? I słusznie, bo nie ma czemu. Dźwięk oddzielony od obrazu wypada bardzo blado, co zresztą nie może dziwić, skoro maksymalna przepływność danych dla DD 5.1 wynosi 640 kbps (dla 2 kanałów na CD przepływność użyteczna wynosi 1,23 Mbps). Na szczęście nowe nośniki Blu-ray Disc i HD DVD, posiadają wystarczająco dużą pojemność i prędkość odczytu danych (do 72Mbps) by zmieścić na nich bardzo dobry obraz oraz bardzo dobry wielokanałowy (ale niekoniecznie) dźwięk. Nowe standardy dekodowania dźwięku HD, pochodzą od konkurujących ze sobą od lat firm: Dolby Laboratories, Inc. i DTS, Inc. Ta pierwsza wprowadziła dwa standardy: DolbyTrue HD oraz Dolby Digital Plus, natomiast druga: DTS-HD Master Audio i DTS-HD High Resolution Audio. Do najważniejszych cech standardów zapewniających najwyższą jakość dźwięku czyli DolbyTrue HD i DTS-HD Master Audio, należą: wysoka maksymalna przepływność sięgająca, w przypadku standardu DTS, aż 24.5 Mbps (18 Mbps dla Dolby) oraz identyczna w obu rozwiązaniach rozdzielczość dla poszczególnych kanałów wynosząca 96 kHz/24 bit. Zgodnie ze specyfikacją firmy Dolby, jej najnowsze standardy kodowania dźwięku przestrzennego umożliwiają przetworzenie 13.1 kanałów (zaczynam się już bać), a DTS w swoich materiałach podaje możliwość obsługi zaledwie (na szczęście) 7.1 kanałów. Wykorzystując pełną przepływność jaką oferuje DTS-HD Master, ale do przetwarzania dwóch, a nie ośmiu kanałów, moglibyśmy teoretycznie operować sygnałem o rozdzielczości np.: 192 kHz/64 bit lub 96 kHz/128 bit. Ciekawe jak brzmiały by takie realizacje? Czy zwiększona do niebotycznych wartości rozdzielczość sygnału, pozwoliłaby wreszcie odejść realizacjom gramofonowym na zasłużoną emeryturę? Mam na myśli faktyczną jakość sygnału a nie sentyment. Być może ktoś spróbuje, stwarzając realizacje o tak wysokiej rozdzielczości, przekonać absolutnych miłośników stereofonii do nieprawdopodobnych możliwości nowych standardów. Równocześnie pamiętać należy o tym, że wąskim gardłem dla takiego wydawnictwa, stanie się sprzęt rejestrujący. Miłośnicy dźwięku przestrzennego już powinni zacierać ręce. Jeżeli realizatorzy nagrań nie będą zbytnio rozkoszować się efektami reprodukowanymi przez głośniki surround, koncerty powinny brzmieć pysznie. Pełna dynamika z precyzyjnym „kickiem” bez najmniejszej kompresji, wzorowa barwa instrumentów i nieskończone zróżnicowanie dźwięków. O super efekty w ścieżce dźwiękowej towarzyszącej filmom jestem spokojny.Firma DTS pokazuje na swojej stronie (www.dts.com), kilka bardzo ciekawych konfiguracji systemów odtwarzających nagrania w DTS HD. Co powiecie na podwójną parę głośników przednich, umieszczonych na różnych wysokościach, dwa głośniki centralne – jeden nad, a drugi pod ekranem – albo dodatkowy głośnik – też niby centralny – umieszczony na suficie. Jak widać z prezentowanych konfiguracji, nowe systemy audio HD, pozwalają bardzo precyzyjnie dopasować użytkowany system kina domowego do faktycznych warunków panujących w pomieszczeniu odsłuchowym. No i bardzo dobrze. Zwłaszcza drugi głośnik centralny na suficie wydaje się rozwiązaniem bardzo ciekawym, bo właśnie przejście pozornego źródła dźwięku między sceną przednią a tylną jest najtrudniejsze i nie pomaga tu nawet precyzyjnie ustawiony i w pełni certyfikowany system THX.Systemy audio HD przenoszone będą między odtwarzaczami Blu-ray Disc i HD DVD a amplitunerami A/V w dwóch formatach: analogowym wejście RCA 7.1, lub cyfrowym z wykorzystaniem przewodów HDMI (wersja 1.3). W przypadku korzystania z dekoderów wewnętrznych, znajdujących się w odtwarzaczach HD, wystarczy połączyć odpowiednią ilością kabli RCA (Cinch) wyjście 7.1 odtwarzacza z wejściem 7.1 w amplitunerze A/V (np. Onkyo TX-SR504E). Jeżeli chcemy skorzystać z połączenia HDMI (wersja 1.3) musimy chwilkę poczekać, gdyż dopiero w tym sezonie pojawią się powszechnie amplitunery z wejściem HDMI w wersji 1.3a (np. Onkyo TX-SR605E). Przy połączeniu HDMI (wersja 1.3) dostajemy, oprócz super dźwięku, również super obraz a także automatyczną synchronizację obrazu i dźwięku.
kino domowe hi-fi