Pracujemy od poniedziałku do czwartku
w godz: 9:00 - 17:30, w piątek w godz: 8:30-17:00

Koszyk: 0,00 PLN
0 przedmiotów
pokaż koszyk

Quadral Aurum Altan VIII “Najlepszy Zakup” w Hi-Fi Choice 4/2014 08-05-2014

W kwietniowym numerze miesięcznika Hi-Fi Choice ukazał się test monitorów głośnikowych Aurum Altan VIII. Kolumny zostały bardzo dobrze ocenione za: znakomite wysokie tony o dźwięczności i rozdzielczości typowej dla głośników elektrostatycznych i potężny, nisko schodzący bas i rzetelny przestrzenny przekaz przez co zdobyły wyróżnienie „Najlepszy Zakup”.

 



W części opisującej wrażenia dźwiękowe czytamy:      


„Aurum Altan VIII należą do jednych z najbardziej zaawansowanych technologicznie serii w katalogu tego niemieckiego producenta, dzięki czemu wyposażono je we wstęgowy głośnik zajmujący się odtwarzaniem zakresu wysokich tonów. To właśnie ze względu na to rozwiązanie Altan VIII brzmią specyficznie, pokazując jednocześnie wiele zalet tego wciąż rzadko stosowanego nietypowego przetwornika. Miłośnicy wstęgowych konstrukcji zawsze chwalili je za gładkość przekazu i bogatą fakturę brzmienia. Tak też jest w przypadku tych niemieckich monitorów. Muszę przyznać, że po części wiedziałem, czego się spodziewać, ale z drugiej strony nigdy nie można wiedzieć do końca, jaki styl brzmienia będą prezentować tego typu kolumny, ponieważ zwykle wiele tutaj będzie zależało od samej aplikacji tego typu głośnika, a jak wiadomo każdy z producentów może mieć na to własny przepis. Altan VIII brzmią z wielką swobodą, są muzykalnymi i przede wszystkim ponadprzeciętnie dźwięcznymi kolumnami podstawkowymi. Jest to zasługą właśnie wstęgowego tweetera i wydaje się, że tę konstrukcję inżynierom Quadrala udało się udoskonalić niemal do perfekcji. Górny rejon pasma częstotliwości przypomina mi też nieco brzmienie elektrostatycznych przetworników – przykładowo słuchając klawesynu na wielu różnych nagraniach, odniosłem wrażenie niebywałej swobody w operowaniu najsubtelniejszymi detalami podczas odtwarzania tego instrumentu przez tweetery wstęgowe. Podobne odczucia miałem, kiedy obcowałem z elektrostatycznymi kolumnami Martina Logana, z taką różnicą, że tam już niżej położone zakres częstotliwości, czyli średnie tony były integralną częścią dźwięku tamtych kolumn, nie tylko pod względem barwy, ale też plastyki brzmienia i jego charakteru. W przypadku Quadrala przeszkadzało mi nieco jednak to, że tytanowy stożek, mimo że został ładnie zintegrowany poprzez filtry ze wstęgowym tweeterem, to jednak ze względu na swą konstrukcję zabrzmiał nieco inaczej od wstęgi, sprawiając że dźwięk nie wydawał się jednolity, jak miało to miejsce w przypadku kolumn z membranami elektrostatycznymi.


Naturalnie na tle podobnych konstrukcji Quadral wypadł znakomicie, ponieważ dosyć często gdy miałem okazję słuchać kolumn z podobnym rozwiązaniem, a więc takich gdzie konwencjonalne głośniki stożkowe współpracowały ze wstęgowymi tweeterami, zdarzały się spore wpadki. To co mnie najbardziej raziło, to brak integralności między głośnikami, gdzie zakres wysokich tonów był wyraźnie oderwany od reszty pasma – wyglądało to tak, jakby wstęga grała swoje, a reszta głośników swoje. W przypadku modelu Aurum Altan VIII ten problem po prostu nie istnieje – integracja przetworników w sensie przenoszenia pasma jest po prostu znakomita, ale już pod względem barwy nie tak jednolita, jak w odniesieniu do bardziej zaawansowanych przetworników elektrostatycznych. Mimo wszystko te niemieckie monitory jak na swoją półkę cenową prezentują brzmienie powyżej oczekiwań, zwłaszcza w kwestii reprodukcji wysokich tonów. Bogactwo detali, ich zróżnicowanie oraz rozdzielczość są oszałamiające i wiele klasycznych monitorów wyposażonych w tradycyjne głośniki kopułowe nie ma z nimi pod tym względem szans. Tak więc jeśli lubicie w odtwarzanym dźwięku sporą ilość detali i chcecie bez wysiłku wnikać w nawet najbardziej skomplikowane pasaże dźwiękowe, zwłaszcza w zakresie wysokich tonów, bez cienia agresji i zabrudzenia, to może okazać się, że Quadral stworzył właśnie kolumny dla Was. Średnie tony nie robią już takiego wrażenia plastyka i rozdzielczością, jak wysokotonowy zakres częstotliwości, ale nie można ma zarzucić znaczących braków, zwłaszcza jeśli chodzi o zdolność do wypełniania dźwięku między wysokimi a niskimi tonami. Średnica odtwarzana przez tytanowy stożek może i wydaje się brzmieć nieco bardziej powściągliwie od wstęgowego tweetera, ale bez względu na to wokale za pośrednictwem Altan VIII wypadają bardzo dobrze, zwłaszcza jeśli idzie o ich namacalność i charakter. Sesja odsłuchowa w towarzystwie Diany Krall czy też Cassandry Wilson wypadła przekonująco, a jak wiadomo te żeńskie wokale potrafią być dla kolumn bardzo wymagające – podoba mi się, że Quadral potrafi ładnie odtworzyć pełną skalę wokali i tym samym nakreślić widoczne różnice między tymi artystkami. Diana Krall ujmowała nieco matowym, ale jednocześnie hipnotycznym śpiewem. Z kolei czarnoskóra wokalistka miała zdecydowanie więcej blasku w górnych partiach wokalnych i jej śpiew wydawał się przez to bardziej dźwięczny. Naturalnie wiele zależy też od sposobu realizacji samego nagrania, bo wokal tej samej artystki może się nawet sporo różnić na kilku albumach wydanych na przestrzeni lat. Mimo wszystko Quadral stworzył monitory, które niczego nie udają, za to potrafią przekazać muzykę z dużą dozą wierności, jednocześnie dodając do niej szczyptę blasku i bogactwa brzmienia detali, jakie niesie ze sobą dobrze zaaplikowany tweeter wstęgowy.


Muszę też wspomnieć o basie, bo ten jak zawsze w przypadku niemieckich kolumn marki Quadral odgrywa pierwszoplanową rolę – potężny, o głębi, o którą można by posądzić wiele podłogowych kolumn, potrafi zaimponować również precyzją i punktualnością dzięki szybkiej reakcji na zmieniający się rytm. Altan VIII nie mają problemu z odtwarzaniem kontrabasu, perkusji czy też gitary basowej. Jedynie drobne niedostatki można usłyszeć podczas odsłuchu organów kościelnych, ale jak wiadomo z tym wymagającym instrumentem najlepiej poradzą sobie potężne podłogowe kolumny w dużych pomieszczeniach, bo aby mogła wytworzyć się fala niskotonowa o pożądanej długości, muszą zostać spełnione odpowiednie warunki akustyczne.


Podsumowanie


Monitory Altan VIII należą do ścisłej czołówki podstawkowych konstrukcji, jakie kiedykolwiek udało się stworzyć inżynierom Quadrala. Połączenie wstęgowego tweetera z tytanowymi stożkami, choć pod pewnymi drobnymi względami nie jest doskonałe, to jednak i tak o niebo lepsze niż to, z czym miałem do czynienia w przypadku wielu podobnych konstrukcji u innych producentów. Te niemieckie monitory potrafią zachwycić nieskazitelnie czystą i dźwięczną reprodukcją wysokich tonów oraz grzmotnąć potężnym basem. Naturalnie pod względem napędzania są dosyć wymagającymi zespołami głośnikowymi i żeby uzyskać naprawdę satysfakcjonujące efekty, polecałbym je łączyć z dosyć wydajnymi prądowo wzmacniaczami – podczas testu korzystałem z norweskiej tranzystorowej integry H80 marki Hegel, ale też nie pominąłem konstrukcji lampowej, a w tej roli znakomicie sprawdził się austriacki wzmacniacz Triton III marki Ayon. Jeśli więc jesteście miłośnikami niekonwencjonalnych rozwiązań konstrukcyjnych i od monitorów oczekujecie brzmienie o głębi i skali porównywalnej z wieloma podłogowymi kolumnami, to może się okazać, że niemiecki Quadral powinien przypaść Wam do gustu.”


 

kino domowe hi-fi