Pracujemy od poniedziałku do czwartku
w godz: 9:00 - 17:30, w piątek w godz: 8:30-17:00

Koszyk: 0,00 PLN
0 przedmiotów
pokaż koszyk

Projektory w kinie domowym. 15-01-2003

Czasy, w których „prawdziwe” kino domowe nie będzie mogło obyć się bez pokaźnego ekranu jeżeli jeszcze nie nadeszły, to zbliżają się wielkimi krokami. Spadek cen wysoko zaawansowanych technologicznie urządzeń, wyraźna poprawa jakości odtwarzania, względy ekonomiczne (wielu użytkowników projektorów kupuje je "na firmę"), no i wreszcie efekt końcowy, np. naturalnej wielkości czołg wtaczający się do naszego pokoju, to wystarczające atrybuty, by nad kupnem projektora głęboko się zastanowić. W poniższym krótkim opisie tego, co nowe w tej dziedzinie skoncentrowaliśmy się na urządzeniach, które mają być używane głównie w kinie domowym. Wychodząc z tego założenia zwróciliśmy uwagę na kilka najważniejszych, naszym zdaniem, umiejętności, jakimi dobry projektor do domowej projekcji kinowej powinien się charakteryzować, a są to: - Format obrazu 16:9 (jeden model z formatem 4:3) - Wysoki poziom kontrastu - Uniwersalność podłączenia - Niski poziom zakłóceń własnych Porównywane projektory tworzą obraz w dwojaki sposób. Sześć wykorzystuje coraz popularniejszą wśród producentów technologię DLP (Digital Light Processing™), pozostałe trzy opierają się na technologii potrójnych przetworników LCD. Ceny katalogowe urządzeń wahają się od 2300 Euro do 15000 Euro. Projektory do użytku domowego można podzielić na dwie nie rywalizujące ze sobą grupy. Część producentów stosuje najnowocześniejsze rozwiązania technologii DLP (SIM2, Marantz, Sharp, InFocus), a inni kuszą zadziwiająco dobrym obrazem z urządzeń o niewielkich wymiarach i proporcjonalnie do wymiarów kosztujących (Sanyo i Panasonic). Gdzieś pośrodku między nimi (bardziej ze względu na cenę) lokują się urządzenia SONY i nowy, co prawda jedyny posiadający matrycę w formacie 4:3, ale bardzo interesujący model NEC. O ile przydatność formatu 16:9 w kinie domowym nie podlega żadnym dyskusjom, tak parametr określony jako "poziom zakłóceń własnych" wydaje się być ciągle mało zauważany przez potencjalnych nabywców. Wartość tego parametru na poziomie 30-32 dB może być śmiało uważana za całkowicie wystarczająca. Jest to mniej więcej poziom zakłóceń jaki spotykamy w cichym mieszkaniu. Kontrast podawany w zestawieniu (Full On/Off), mierzony jest jako stosunek emisji światła między wyświetlaniem w pełni białego a w pełni czarnego obrazu. Oczywiście im ten stosunek jest większy tym lepiej. Warto zwrócić uwagę, że w niektórych przypadkach wartość ta jest wręcz imponująca. Sony stosuje w celu powiększenia wartości stosunku kontrastu, a także wykasowania tradycyjnej dla projektorów LCD zielonej poświaty, nakręcane na obiektywy filtr optyczny. Część informacji na temat projektorów pochodzi z rynku amerykańskiego, gdzie wszystkie (oprócz SIM2 ) opisane projektory weszły do sprzedaży pod koniec zeszłego roku, bądź też ukażą się na początku bieżącego. Można mieć tylko nadzieję, że wszystkie pojawią się wkrótce w Europie. Dodatkowe materiały: Prezentacja technologii DLP (Flash, 2MB, jęz. angielski)
kino domowe hi-fi