Pracujemy od poniedziałku do czwartku
w godz: 9:00 - 17:30, w piątek w godz: 8:30-17:00

Koszyk: 0,00 PLN
0 przedmiotów
pokaż koszyk

DPL II – nadal nie wszyscy producenci dysponują DPL II 15-03-2002

Dźwiękowa perfekcja kina domowego zarezerwowana była dotychczas jedynie dla jednego nośnika - płyty DVD. Nadeszła jednak pora by nazwy Dolby Digital, DTS, Dolby Pro Logic II wymieniać jednym tchem. Jest to możliwe dzięki nowemu systemowi dekodowania DPL II (Dolby Pro Logic II), który praktycznie z każdego źródła potrafi wyczarować znakomite efekty przestrzenne. Niezależnie wiec czy skorzystamy ze stereofonicznej transmisji telewizyjnej, magnetowidu, czy zwykłej płyty CD, DPL II potrafi wykreować pełnowartościowy dźwięk w systemie 5.1. Ewolucja Od roku 1987 w którym to wprowadzono system kodowania i dekodowania Dolby Surround Pro Logic, minęło już wiele lat. Format oparty na matrycowym dekodowaniu dźwięku przestrzennego, ewoluował z czasem do postaci cyfrowej Dolby Digital. Jako pierwsi, format z pięcioma całkowicie oddzielnymi kanałami, wspomaganymi przez kanał niskich częstotliwości, przyjęli producenci filmowi. W międzyczasie stał się on standardem tak dla produkcji profesjonalnej jak i dla wersji „domowych” ścieżek filmowych wydawanych na płytach LD i DVD. Nawet starsze filmy, oryginalnie miksowane w formacie Dolby Surround zostały ponownie zmiksowane, tym razem w formacie 5,1-kanałowym, co pozwoliło na zupełnie nowy, świeży odbiór, dawno zapomnianych przebojów kinowych. Nowym prężnym medium, będącym obecnie w trakcie przechodzenia ze stereofonii na format przestrzenny, a mogącym w magiczny sposób rozpropagować idę dźwięku przestrzennego jest telewizja cyfrowa emitowana drogą satelitarną. Natomiast DVD AUDIO spełnia doniosłą rolę w promowaniu przestrzennego odtwarzania nagrań skoncentrowanych głównie na muzyce. Coraz większa rzesza miłośników formatów wielokanałowych, przekonanych o zaletach przestrzennego odtwarzania dźwięku, pragnie aby również dwukanałowy materiał źródłowy, a w szczególności muzyka, mógł być odtworzony z wykorzystaniem najnowszych technik w dziedzinie dźwięku „surround”. Te wymagania rozciągają się nie tylko na systemy kina domowego, ale także na sprzęt „caraudio”, komputery a nawet słuchawki. Format Dolby Pro Logic II został zaprojektowany z myślą o takim właśnie bardzo szerokim zastosowaniu. ROK 2001 Postęp jaki dokonał się w ostatnich latach w dziedzinie sposobów dystrybucji, szybki wzrost jakości dostarczanego użytkownikowi sygnału oraz gwałtowny rozwój technologiczny domowego sprzętu audio, pozwalają formatowi Dolby Surround Pro Logic II ustanowić nową poprzeczkę w jakości dekodowania analogowego systemu przestrzennego. Na nowo ożywi się cała masa już istniejących programów zrealizowanych w Dolby Surround, a ogromna ilość realizacji stereofonicznych może być odkrywana na nowo. Analogowy system dźwięku przestrzennego powstający w XXI wieku musi spełnić cały szereg wyzwań: · musi być zgodny z większością dostępnych na rynku programów filmowych i muzycznych · powinien podnieść jakość odtwarzania na tyle wysoko, by nie zawieść oczekiwań klientów którzy poznali zalety cyfrowych systemów dźwięku przestrzennego · musi być możliwy do zastosowania we wszelkich mediach istniejących na początku nowej ery tzn. w komputerach w słuchawkach w sprzęcie samochodowym no i oczywiście w domowym centrum multimedialnym. · musi być na tyle tani by znaleźć uzasadnienie stosowania go w sprzęcie tak analogowym jak i pracującym z systemami cyfrowymi · musi być bardzo łatwy w obsłudze Dekoder DOLBY PRO LOGIC II spełnia te wymagania. Sygnały kodowane w systemie Dolby Surround, po przejściu przez najnowszy dekoder otrzymują w pełni zgodną z zamierzeniami producenta fundamentalną spójność panoramy przestrzennej, wzbogaconą o nowy wymiar głębi, wyśmienitej kierunkowości oraz stabilne wyrównane pole dźwiękowe. Nigdy dotąd dźwięk z kasety video nie był w stanie dać tak wspaniałych efektów. Natomiast z sygnału stereofonicznego system Dolby Pro Logic II potrafi wyłuskać, w naturalny, przekonujący sposób, ukryte głęboko w dwóch kanałach smaczki przestrzenne. Słuchacz zostaje porwany w spektakularny, trójwymiarowy świat muzyki, a przy tym może precyzyjnie lokalizować pozorne źródła dźwięku bez konieczności sztywnego pozostawania idealnie w centrum strefy odsłuchu. JAK TO DZIAŁA ? Zasada działania Dolby Pro Logic II jest w podstawowych kryteriach zbliżona do pracy wszystkich dekoderów macierzowych. Sygnał wejściowy lewego i prawego kanału jest ze sobą porównywany i w miarę potrzeby ich poziomy zostają poddane procesowi wyrównania. Tak dopasowane sygnały podawane są bezpośrednio do stopni macierzowych w celu wyodrębnienia sygnałów wyjściowych. Ponieważ te same sygnały które doprowadzane są do macierzy wyjściowej, są używane do kontrolowania pętli obwodu kontrolującego dynamicznie proces wyrównywania poziomów, układ ten nazywamy techniką logicznego sprzężenia zwrotnego. Ale po kolei. Podstawowym zadaniem aktywnego dekodera Dolby Pro Logic II jest takie przetworzenie sygnału analogowego by nie dopuścić na wyjście surround sygnału kanału centralnego, bez względu na to czy pierwotnie dialog został ulokowany precyzyjnie w środku przedniej sceny dźwiękowej, czy realizator dźwięku przesuną go w prawą bądź lewą stronę. Odpowiednią separację kanałów można uzyskać tylko po przez doprowadzenie do wyrównania poziomów sygnału kanału lewego i prawego. Jeżeli poziomy te są równe, a fazy sygnału w obu kanałach zgodne, na wyjściu surround nie pojawi się żaden sygnał. Tej operacji dokonuje się we wzmacniaczach ( VCA ), umieszczonych oddzielnie na drodze każdego pełnego sygnału ( Lt i Pt ), przed dojściem do bloków różnicowych. Wzmocnienie w obwodzie odbywa się przy odwróconej fazie w stosunku do sygnału pełnego. Wzmacniacze są sprzężone tak, że gdy na jednym wzmocnienie wzrasta na drugim proporcjonalnie maleje. Po przez bardzo precyzyjne dostrojenie współpracy obu obwodów, można niemalże całkowicie wyeliminować przesłuch sygnału dialogu, bez względu na jego pierwotne umieszczenie gdzieś między kanałami L i P, do kanałów surround. W celu utrzymania równowagi między sygnałami dochodzącymi do bloku różnicowego w warunkach dynamicznych zmian ich poziomów, obwód wspomagający, oparty na zasadzie sprzężenia zwrotnego porównuje poziomy obydwu sygnałów ( FWR ) i dostraja układ sterowania ( VCA ) tak by precyzyjnie wyrównać ich poziomy. Kanał centralny zostaje utworzony przez dodanie tych samych dwóch zrównoważonych sygnałów otrzymanych na wyjściu wzmacniaczy ( VCA ). Ponieważ kanały zostały dopasowane przez układ wzmacniaczy VCA, wyznaczają one oś L-P ( lewa - prawa ) dekodera. Wyróżniamy też oś przód - tył dekodera, pracującą prostopadle do osi lewa – prawa, która posługuje się tą samą prostą techniką wspomagania sygnału L+R ( przód ) w stosunku do L-R ( tył ) w celu zredukowania do minimum przesłuchu na wyjściach L i R. Dzięki stworzeniu systemu sprzężenia zwrotnego wokół logicznego procesu sterowania uzyskano następujące korzyści: · sygnały przeciwfazowe dochodzące do macierzy są tak precyzyjnie wyrównane, że zapewniona jest wysoka separacja kanałów · stałe czasowe sterującego systemu kontrolnego znajdują się w ramach pętli sprzężenia zwrotnego, co ma niebagatelny wpływ na prędkość reakcji w sensie dynamicznym, całego obwodu dekodera. W dekoderze Dolby Pro Logic starego typu, przejście dźwięku po osiach lewo/prawo oraz przód/tył, kontrolowane jest przez pojedynczy obwód działający tylko z dwoma prędkościami: szybko lub wolno. Jeżeli któraś z osi ma pracować z większą prędkością obwód sterujący powoduje, że również druga oś pracuje „szybko”. Tylko wtedy gdy sygnał przechodzi wolno po obu osiach, wspólnie pracują „wolno”. W dekoderze Dolby Pro Logic II, każda z osi pracuje niezależnie, w zależności od sytuacji, same decydują czy pracować szybko czy wolno. Również prędkość pracy może być w tym przypadku regulowane całkowicie płynnie a nie dwustopniowo jak ma to miejsce w poprzednim rozwiązaniu. Nowa generacja dekoderów Dolby Surround Pro Logic ma, w zamyśle konstruktorów, pozwolić czerpać użytkownikom jak najwięcej przyjemności z odtwarzania wszystkich dostępnych analogowych formatów dźwięku i to bez względu na miejsce w którym się w danej chwili znajdują. Pro Logic II dzięki zastosowaniu wielu eleganckich rozwiązań technologicznych, osiąga bardzo wysoki poziom jakości działania i uniwrsalności, pozwalający na wykorzystanie dekodera zarówno w sprzęcie analogowym, jak i w tym posiadającym bogate i ekskluzywne wyposażenie cyfrowe. Dzięki swoim wspaniałym właściwościom regulacji pola dźwiękowego przy odsłuchu stereofonicznym, może być również stosowany w dotąd nie zagospodarowanym przez twórców dźwięku przestrzennego, segmencie rynku, jakim jest sprzęt Car Audio.
kino domowe hi-fi